Chleb na żytnim zakwasie z orzechami i płatkami owsianymi

Moja przygoda z chlebem nie jest jakoś specjalnie długa. Pierwsze bochenki upiekłam wczesną wiosną, jednak były one na drożdżach i zwykłej białej mące. Później parę miesięcy przerwy i w wakacje, gdy miałam trochę więcej wolnego czasu, pomyślałam, czy by nie wrócić do domowego wypiekania pieczywa. Tym razem postawiłam też na zakwas. Na nim upiekłam już kilka bochenków, mniej lub bardziej udanych. I moim zdaniem ten z tego przepisu wygrywa z tymi poprzednimi. Wyrośnięty, z chrupiącą skórką i miękkim środkiem. Do tego te orzechy, które lekko podprażone, dodają mu cudownego smaku. W oryginalnym przepisie ich ilość wynosiła jedną szklankę na jeden bochenek. Ja jednak postanowiłam zmniejszyć ilość o połowę i na miejsce tej drugiej dodałam płatki owsiane. Myślę, że było to dobre posunięcie, bo orzechy nie zdominowały całego smaku chleba. No dobra, koniec moich opowieści, pora na przepis! Szykujecie słoiki na zakwas i spróbujcie go przygotować. Obiecuję Wam, że wrócicie do niego nie jeden raz! 🍁


Wymiary foremki: 7x24 cm

Składniki: 


  • 227 gramów mąki pszennej chlebowej
  • 90 gramów mąki żytniej razowej
  • 190 mililitrów wody 
  • pół łyżeczki soli
  • 8 gramów świeżych drożdży*
  • 250 gramów aktywnego zakwasu żytniego**
  • 55 gramów płatków owsianych 
  • 70 gramów posiekanych orzechów laskowych
* Jeśli Twój zakwas jest już b. dojrzały i to będzie nie pierwszy chleb na nim, możesz pominąć drożdże. Wtedy jednak zwiększy się czas wyrastania chleba. 
** Mój zakwas zrobiłam z tego przepisu. W tym miesiącu powinien pojawić się na blogu przepis z moimi uwagami i spostrzeżeniami. 

Sposób przygotowania:

  • Wszystkie składniki umieść w misie miksera i miksuj przez około 8-10 minut. Ciasto będzie bardzo gęste. Dodaj orzechy i płatki owsiane, zmiksuj ponownie, aż połączą się z resztą.
  • Ciasto przykryj ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na 1,5 godziny, by podwoiło ono swoją objętość. 
  • Foremkę wysmaruj olejem i dokładnie obsyp mąką.
  • Wyrośnięte ciasto przełóż do foremki i wyrównaj. Ponownie przykryj je i odstaw  w ciepłe miejsce na godzinę. 
  • Chleb upiecz w kąpieli wodnej (na dnie piekarnika ustaw blaszkę z gorącą wodą na cały czas pieczenia chleba). Czas pieczenia to 35 minut w temperaturze 230 stopni i 15 minut w 210 stopniach. Po tym czasie wyjmij chleb z foremki i pozostaw do ostudzenia. 

Źródło przepisu: Moje Wypieki + moje zmiany 

Komentarze